Tuesday, December 15, 2015

عاليترين ثمرهٴ زندگي سياسي مسعود رجوي در يك كلام



 يك چهره يك مقاومت – قسمت چهارم
تجربهٴ موفق دموكراسي و پلوراليسم
اگر بشود عاليترين ثمرهٴ زندگي سياسي مسعود رجوي را در يك كلام خلاصه كرد، آن كلمه بي ترديد”شوراي ملي مقاومت” است.حاصل هزاران ساعت كار و تلاش او در منتهاي صفا و صميمت، از خودگذشتگي و درايت در طول 14 سال گذشته اينك خود را در پايدارترين ائتلاف تاريخ سياسي ايران متبلور كرده است.شوراي ملي مقاومت كه به عنوان تنها جايگزين دموكراتيك رژيم از اعتبار شايستهٴ داخلي و بين المللي برخوردار است در نقش پارلمان در تبعيد عمل مي كند.
شوراي ملي مقاومت، در حال حاضر 235 عضو دارد و دربرگيرندهٴ شخصيتها و جريانهاي سياسي با عقايد و گرايشات مختلف فكري، اجتماعي و سياسي نمايندگاني از اقليتهاي ملي و مذهبي است.نيمي از اعضاي شورا را زنان تشكيل ميدهند.
آن چه سيماي اين شورا را از هر نظر برجسته ميكند ايمان و التزام به آزادي و دموكراسي است.اين واقعيت در مناسبات داخلي شورا خود را در حق رأي يكسان و متساوي همهٴ اعضا اعم از يك سازمان بزرگ يا يك شخصيت منفرد نشان ميدهد.مسعود رجوي ميگويد:
”واقعيت اين است كه اصولا ما مسأله رأي و رأي كشي را لااقل در دوران انتقال، از اساس و از همان اول حل كرديم.زيرا با توجه به اساسنامهٴ شورا اين مسأله اصلا جا و نقشي ندارد، چرا كه :”تصميمات شورا با اكثريت آراي مجموع اعضاي حاضر و عدم مخالفت سازمانهاي عضو اتخاذ ميگردد... از همان ابتدا ما اين را درست تشخيص ندايم كه براساس عدد و رقم و نيرو وارد كنش و واكنش سياسي بشويم.زيرا از آغاز قصد چيزي گرفتن و چيزي دادن و بده بستان سياسي كارانه نداشتيم”.
شوراي ملي مقاومت در برابر جامعه هيچ چيز را جز نظر و رأي مردم در انتخابات آزاد به رسميت نميشناسد.شاخص اين وفاداري عميق به آراي مردم، در عمر كوتاه(6 ماهه) دولت موقت و اصرار رجوي بر اين كه هر چه سريعتر ادارهٴ امور را به دست نمايندگان مردم بسپرد ديده است”.
بسياري ايراد مي گيرند كه 6 ماه، دوران بسيار كمي براي استقرار يك حكومت پارلماني است.پاسخ مسعود رجوي روشن است:”يك بار خميني به اعتماد مردم، كه هدفشان از سرنگوني شاه در شعارهاي آزادي واستقلال متبلور بود، خيانت كرده است و بازگرداندن اين اعتماد كه ضرورت بازسازي ايران آينده ميباشد، اين است كه مردم اطمينان پيدا كنند تجربهٴ گذشته تكرار نخواهد شد”.
و بالاخره شورا وفاداري خود را به آزادي و دموكراسي را در منشور آزاديها نشان داده است:
آزادي عقيده و بيان، آزادي مطبوعات، آزادي تشكيل و فعاليت احزاب و سازمانهاي سياسي، اتحاديهها و شوراهاي كارگري، دهقاني و صنفي، انجمنهاي دموكراتيك، آزادي شغل و محل اقامت و آزادي مذهب و ... مسعود رجوي معتقد است كه:”آزادي هيچ قيد و بند و شرط و شروطي ندارد”.
طرح مصوب شورا دربارهٴ رابطهٴ دولت موقت با دين و مذهب(آبان 64) ”اعمال هرگونه تبعيض در مورد پيروان اديان و مذاهب مختلف، در برخورداري از حقوق فردي و اجتماعي را ممنوع ميداند”.
طرح شورا دربارهٴ آزاديها و حقوق زنان،(فروردين66) هيچگونه تبعيضي را در انتخاب، در اشتغال، در پوشش و در استفادهٴ يكسان از امكانات و حقوق فردي و اجتماعي بين مرد و زن به رسميت نميشناسد.
طرح شورا درباره خودمختاري(آبان62) حق خودمختاري مردم كردستان ايران را با ارگان قانونگذاري در ”امور داخلي منطقهٴ خودمختار”، به رسميت شناخته است.
شوراي ملي مقاومت در اجلاس شهريور ماه 72 به يك گسترش بي سابقهٴ تشكيلاتي دست يافت و تعداد اعضايش به 235 عضور رسيد.
در اين اجلاس تعداد كميسيونهاي شورا به 18 عدد افزايش يافت.اين كميسيونها پايهٴ دولت موقت آينده را تشكيل ميدهند.اما اوج بلوغ شورا وقتي بود كه در همان اجلاس، خانم مريم رجوي به عنوان رئيس جمهور مقاومت برگزيده شد و بدين ترتيب بالاترين تضمين آزادي و دموكراسي و وحدت ملي در ايران زمين تجسم يافت.
شورا و دولت موقت همچنين، ”سرمايه داري و بازار ملي، مالكيت شخصي و خصوصي و سرمايه گذاري فردي” را پذيرفته است.
شوراي ملي مقاومت در برنامه هاي آيندهٴ خود بيشترين تمركز را روي سازندگي اقتصادي كشور و رفاه اجتماعي قرار داده است.
مسعود رجوي مي گويد”درست در نقطه مقابل خميني بايد بگويم آري ماانقلاب كرديم تا مردممان ارزانتر بخرند، معاش و اقتصاد آنها غني تر و قويتر شود، ما انقلاب كرده و مي كنيم تا مردممان رفاه بيشتري داشته باشند، كشورمان آباد و آزاد شود و مردممان عالمتر باشند...”.

كمپين براي آزادي ايران

0 comments:

Post a Comment