Monday, November 9, 2015

ریشه‌های عمیق دعوای رفسنجانی و خامنه‌ای

بر اساس قانون اساسی رژیم و بر اساس اصل ولایت مطلقه فقیه، مسایل اساسی، کلان و راهبردی نظام، در اختیار ولی‌فقیه ارتجاع و با امضا و تصویب وی به جریان می‌افتد.
طی سه دهه گذشته و از بدو تأسیس نظام آخوندی آخوندی نیز روال بر این بوده است. اما هاشمی رفسنجانی رو در روی ولایت خامنه‌ای به‌مناسبتهای مختلف این امر را زیرعلامت سؤال می‌برد تاجایی که مدعی می‌شود که کارگزاران نظام برای مذاکره نیز می‌باید به قرآن مراجعه کنند. 

بنا بر گزارش رسانه‌های باند رفسنجانی- روحانی 16آبان 94 رفسنجانی در گردهمایی سفرا و نمایندگان رژیم در خارج از کشور،ایرادهای دلواپسان باند خامنه‌ای به مذاکرات اتمی و برجام را با برخی ایرادهای آن روزهای مدعیان مسلمانی به پیامبر مقایسه کرده و گفته ”: اگر بنا باشد برای منافع کشور و نجات مردم از خطر جنگ و تهدید، مذاکره کنیم، باید به قرآن مراجعه کنیم که بهترین آیات را درباره صلح‌خواهی دارد“.

صرف نظر از دجالگری رفسنجانی که خود و باندش را با پیامبر مقایسه کرده، از آنجایی که رعایت نظرات ولی‌فقیه درمسایل مهم نظام از جمله مذاکرات ازمرز سرخهای نظام است، و رفسنجانی با گفته‌های فوق مرزسرخ رد کرده، خامنه‌ای بدون معطلی آخوند امامی کاشانی را به صحنه فرستاد تا صراحتاً حرف رفسنجانی را رد کند و ازولایت خامنه‌ای دفاع کند.

امامی کاشانی در نمایش جمعه 15آبان دانشگاه تهران با گوشزد کردن حد واختیارات ولی‌فقیه فقیه و این‌که هرچه او بگوید قانون است، رو درروی نظرات رفسنجانی گفت:”یکی ممکن است از یک نکته چنین استفاده کند، یکی دیگر از نکته دیگری استفاده کند. حقیقت مطلب این است که این مسائل اولاً استفاده از منابع دینی ولو برای همه آزاد است، ولیکن (مسموع) نیست. در نظام جمهوری اسلامی، این از اختیارات و حقوق رهبر و ولی اسلام ولی‌فقیه است. بنابراین ممکن است اشخاص نظرات مختلف بدهند، ولی نظر متبع و نظر مسموع و قانونی، نظری است که ولی امر می‌دهد“.

رویارویی رفسنجانی با ولایت خامنه‌ای و با فصل الخطاب بودن نظرات او در امور مهم و راهبردی، جدید نیست بلکه او قبلاً نیز با مطرح کردن نظریه لزوم شورایی بودن رهبری، زیرآب ولایت خامنه‌ای را زده است.
هاشمی رفسنجانی در بهمن ماه سال 93 در مصاحبه با روزنامه جمهوری گفت: ”اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شورا شدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند. البته این کار تا حدودی به مردم هم برمی‌گردد، چون اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند، می‌توان امیدواربود“.

در تداوم رویارویی باند رفسنجانی- روحانی و به‌ویژه شخص هاشمی رفسنجانی با ولایت علی خامنه‌ای است که آخوند احمد خاتمی نگرانی خود را از قبضه کردن خبرگان آخوند توسط این باند ابراز کرده و گفته: «عده‌یی در پی آن هستند وضعیت کنونی خبرگان را تغییر دهند. بنده دو دوره است در مجلس خبرگان حضور دارم و تأکید می‌کنم که وضعیت کنونی خبرگان وضعیت مطلوبی است... کسانی در پی این هستند که این ترکیب را به هم بزنند“. (خبرگزاری مهر16آبان).

آخوند عبدالله حاجی صادقی جانشین نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسدان نیز از گروهی سخن گفته که از حمله دشمن غفلت می‌کنند و خودشان پیاده‌نظام دشمن هستند چرا که دشمن ”درصد است تا جریان سکولار را درحوزه ترویج دهد“. (رسالت 16آبان 94) 
اگر چه رفسنجانی وباندش بر اساس منافع باندی زیرآب ولایت خامنه‌ای را در زمینه مختلف می‌زنند، اما این تقابل ناشی از یک تناقض مبنایی در نظام ولایت است.

زیرا شکلکهایی از قبیل انتخابات، دولت، تعامل با کشورهاو... . از اساس با ماهیت نظام که مبتنی برفاشیسم مذهبی ولایت‌فقیه است در تقابل است.
براین اساس زبان نیش دار رفسنجانی علیه خامنه‌ای، ریشه در همین واقعیت دارد و لاجرم نتیجه آن تعمیق شقه و شکاف هرچه بیشتر در رأس نظام است.

0 comments:

Post a Comment