Sunday, August 23, 2015

جدال بر سر بازگشایی سفارت انگلیس


پس از گذشت 4سال از حمله عوامل باند خامنه‌ای به ساختمان سفارت انگلیس در تهران و قطع رابطه با آن کشور، قرار است روز یکشنبه اول شهریور 94 همزمان سفارتخانه‌های رژیم و انگلیس در تهران و لندن در سطح کاردار بازگشایی شوند که در همین رابطه فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز به تهران سفر می‌کند. این مسأله نیز مانند سایر مسایل به خوراکی در جنگ بین باندها تبدیل شده است.

باند خامنه‌ای و به‌خصوص دلواپسان در واکنش به این مسأله دولت آخوند حسن روحانی را زیر ضرب گرفته‌اند که در بازگشایی سفارت انگلیس و رابطه با آن کشور، منافع ملی رژیم را نادیده می‌گیرد. کیهان خامنه‌ای 31مرداد 94 سؤال می‌کند ”چرا باید منافع ملی و سیاست خارجی را بازیچه رقابتهای جناحی و انتخاباتی قرار داد و با آمریکا و انگلیس همداستان شد“. 
جوان ارگان بسیج ضدخلقی 31مرداد 94 در مقاله‌یی تحت عنوان ”بازگشت به لانه از پنجره“ هدف انگلیس از بازگشایی سفارتش در تهران را ”تغییر رفتار سیاسی ایران“خصوصا ”پس از توافق هسته‌ای“ می‌داند.

از نظر ارگان بسیج برای تغییر رفتار سیاسی رژیم، انگلیس با سایرکشورهای غربی همدست و همداستان است ”بازگشایی سفارت لندن نیز بی‌دلیل با پیشبرد این اهداف اعلانی غرب نیست. پس از انقلاب اسلامی، در نبود سفارت آمریکا، سفارت انگلیس بهترین گزینه بود تا برنامه‌های ضدایرانی غرب را به پیش ببرد و مداخله آشکار در امور داخلی ایران بارها از سوی سفارت انگلیس انجام شده است“.

روزنامه حکومتی حمایت 31مرداد 94 نیز به ”تشیع لندنی و فتنه انگلیسی“ می‌تازد ”انگلیس که بناست سفارت آن فردا در تهران بازگشایی شود، با آگاهی از رویکردها و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران و با بهره‌گیری از عناصر داخلی تلاش می‌کنند تا سیاستهای خصمانه خود را برای رخنه در پیکره نظام اسلامی پیاده نمایند“.

اضافه بر رسانه‌های باند ولی‌فقیه تعدادی از مهره‌های این باند نیز که عمدتاً وابسته به دلواپسان هستند در مورد بازگشایی سفارت انگلیس مواضعی اتخاذ کرده‌اند که مشابه مواضع رسانه‌های باند خامنه‌ای است.

متقابلاً رسانه‌ها و مهره‌های وابسته به باند رفسنجانی- روحانی از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران استقبال کرده‌اند و باند خامنه‌ای را در زمینه اشغال ساختمان وابسته به سفارت انگلیس در سال 90 مورد حمله قرار دادند.

روزنامه آرمان 31مرداد 94 نوشته است: ”پرسش اساسی از معترضان آن است که هدف از ورود به سفارت انگلستان در سال90 چه بود و این اقدام چه نتایجی برای ما به بار آورد؟ واقعیت آن است که حرکات اگر شتابزده باشد به جز ضرر و زیان برای منافع ملی حاصلی در برنخواهد داشت. بالا رفتن از دیوار سفارت انگلستان باعث آن نشد تا جایگاه ایران در عرصه مناسبات بین‌المللی بالاتر برود و فشارها علیه ایران از سمت اتحادیه اروپا و مجموعه غرب کم شود“.
ناگفته نماند که موضعگیری اعضا و رسانه‌های باند خامنه‌ای علیه بازگشایی سفارت انگلیس، بیانگر بهم‌ریختگی و تشتت در این باند است چرا که کیست نداند اگر خامنه‌ای موافق بازگشایی سفارت نباشد دولت روحانی نمی‌تواند دست به چنین اقدامی بزند.

از آنجا که جنگ باندها، جنگ بر سر قدرت بیشتر و دعوای هژمونی است، باند خامنه‌ای در این مسیر که رابطه با غرب توسط رفسنجانی روحانی و باند وی مدیریت انجام بشود، حذف و شکست خود در تعادل قوای درونی رژیم را می‌بینند.

بنابراین واقعیت این است که جنگ بر سر بازگشایی سفارت انگلیس بخشی از جنگ اصلی درونی نظام ولایت یعنی جنگ بر سر هژمونی و تعیین تکلیف آن پس از جام زهر اتمی است.
زیرا باند خامنه‌ای به‌شدت هراسان است که در مرحله پسا توافق دولت روحانی رابطه با غرب و به‌ویژه کشورهای انگلیس و آمریکا را بهبود بخشد که در این صورت کلاه ولی‌فقیه و باندش پس معرکه است.

0 comments:

Post a Comment